Tuesday, 14 June 2011

Kemuncak perjalanan ku...

pejam celik,,,pejam celik,,,x sngka 3 thun da berlalu...berjuang utk masa hadapan,,,akhirnya es0k tibalah kemuncak sy utk menamatkan pengajian kat sini...Peperiksaan Lembaga Jururawat Malaysia (LJM)...itulah satu nama yg paling menggerunkan student2 nurse...peperiksaan utk menentukan llus @ x lantas lyk @ x utk mendapatkan lesen sebagai jururawat berdaftar...dapat ke nk jd staff nurse yg slme ni aku impi2kan,,,hrpn mak & abah aku...hmmm...es0k,,,puk0l 8.30 pagi,,,bermulalah segalanya...mcm pergi medan perang...berjuang utk peperangan ! aku tahu,,,smua parents,,,clinical instruct0r (esp. Puan Nurul & Puan Nana),,,fmly,,,lecturer2,,,jni0r2...smua m'hrpkan yg t'bek dr kmi smua...s0,,,t0 all my pwen,,,smga kalian & sy akn berjaya...stlh bnyk kt usaha,,,jwb test smpi 11 set (11 x 100),,,hrp kt smua skses ! aamiiinnn...2 other fwen,,,d0akn yg t'bek utk kmi & smua student2 nurse yg akn b'juang es0k...wallahua'lam ! :)

Tuesday, 7 June 2011

cinta keranaNya

Jika kau mencintaiku kerana sifatku yang ceria
 Menjadi semangat yang menyala di dalam hati mu
 Kemudian aku bertanya
 Bila keceriaan itu kelam dirundung duka
 Seberapa muram cintamu kan ada?

Jika kau mencintaiku karena kecantikanku
 Menyejukkan setiap mata yang memandangnya
 Kemudian aku bertanya
 Saat kecantikan itu memudar ditempuh usia
 Seberapa pudarkah kelak cintamu padaku?

 Jika kau mencintaiku karena ramah hatiku
 Memberi kehangatan dalam setiap sapaanmu
 Kemudian aku bertanya
 Kiranya keramahan itu tertutup kabut prasangka
 Seberapa mampu cintamu memendam praduga?

 Jika kau mencintaiku karena cerdasnya diriku
 Membuatmu yakin pada putusanku
 Kemudian aku bertanya
 Ketika kecerdasan itu berangsur hilang menua
 Seberapa bijak cintamu tuk tetap mengharapku?

 Jika kau mencintaiku karena kemandirian yang ku miliki
 Menyematkan rasa bangga mu yang mengenalku
 Kemudian aku bertanya
 Jika di tengah itu rasa manjaku tiba menyeruak
 Seberapa tangguh cintamu tuk tetap bersamaku?

 Jika kau mencintaiku karena tegarnya sikapku
 Menambatkan rasa kagum pada kokohnya pertahananmu
 Kemudian aku bertanya
 Andai ketegaran itu rapuh diterpa badai
 Seberapa kuat cintamu bertahan?

Jika kau mencintaiku karena pengertian yang ku berikan
 Menumbuhkan ketenangan karena kepercayaan yang ku tanam
 Kemudian aku bertanya
 Kelak pengertian itu tertelan oleh ego sesaat
 Seberapa kau mampu mengerti cinta ini?

 Jika kau mencintaiku karena luasnya danau kesabaranku
 Menambah dalamnya rasa cinta semakin kau mengenalku
 Kemudian aku bertanya
 Mungkin kesabaran itu mencapai batas membendung kesalahanku
 Seberapa besar cinta mampu memaafkan?

 Jika kau mencintaiku karena keteguhan imanku
 Bagai siradj yang benderang mengantarkan cahaya
 Kemudian aku bertanya
 Kala iman itu jatuh menurun
 Seberapa berkurang akhirnya cintamu padaku?

 Jika kau mencintaiku karena
 Ku yang tlah kau pilih sebagai cinta yang kan kau pegang sepanjang hayat
 Kemudian aku bertanya
 Pun hati ini tergoncang
 Seberapa mantap cinta ini tuk tetap setia?

 Andai sejuta alasan tak cukup
 Untuk membuat cinta ini tetap bersama diriku
 Maka biar kupinta satu alasan tuk menjaga cinta ini....

 Aku ingin kau cintai karena Allah..
 Karena Dia kan selalu ada tuk menjaga
 Maka cintaku kan tetap utuh dan setia
 Hingga kelak, ku tak mampu lagi mencintaimu
 Karena cintaku berpulang pada-Nya..

Sunday, 5 June 2011

untukmu teman

Di sini kita pernah bertemu
Mencari warna seindah pelangi
Ketika kau menghulurkan tanganmu
Membawaku ke daerah yang baru
Dan hidupku kini ceria

Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda ikatanku
Kepadamu teman
Agar ikatan ukhuwah kan
Bersimpul padu

Kenangan bersamamu
Takkan ku lupa
Walau badai datang melanda
Walau bercerai jasad dan nyawa

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan
Munkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan

Mungkinkah kita terlupa
Tuhan ada janjinya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasihnya
Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah derita hadirlah cahaya

Fallen In Love With Allah...

Lumrah hidup di dunia,,,tak semuanya indah....kadangkala kita di bawah,,,kadangkala kita di atas...langit pon tak selalunya cerah...kadang2 mendung,,,kadang2 panas terik,,,kadang2 Allah berikan kita pelangi indah...inikan pula kehidupan manusia...pelbagai ragam...ada yang baik,,,ada yang kurang baik...papep0n,,,Allah ciptakan setiap makhlukNya sama rata,,,kerana Dia Maha Adil...mungkin apa yang baik pada kita tiada pada orang lain & begitu juga sebaliknya...Allah berikan kita pelbagai nikmat di dunia untuk menguji kita sebenarnya...agar kita tidak terlalu leka sehingga mengabaikan ukhrawi...baru2 ni,,,aku akui baru clash nan s0me0ne yang aku ♥♥♥ sgt2...di waktu aku bersedih,,,plbgai soaln yg kuutarakan..."kenapa terlalu banyak ujian yang Allah brikan pada aku???kenapa aku tak pernah rasa bahagia mcm kpel2 lain???knp aku rasa mcm rmai yg x sng dgn khdrn aku???knp hbgn yg aku hrpkan b'pnjgn pt0s d tngh jln???"bila aku t'sdr,,,baru aku tahu,,,rupa2nya,,,Allah nk tnjuk pd aku,,,masih rmai lg yg sygkan aku...termasuk Dia...baru aku teringat,,,dulu Allah prnh brikan aku bhgia,,,tapi aku t'leka...lmrah mnsia,,,sllu alpa dgn nkmatNya...dlm melayari khdpn aku kini,,,aku b'syukur pd Illahi...krn dgn ujianNya,,,aku lebih b'hti2 dlm m'jlni hd0p ini...lebih matang dlm menjalani kehidupan seharian...ja0h di dsr hti,,,aku b'trma kasih pdMu Ya Allah...sbb apa???sbb aku hny hilang PAKWE @ BOYFRIEND & bkn hilang keluarga yg aku rasakan sgt bahagia...di akhir kisah ini,,,ingin aku berpesan..."Dengan mengingati Allah,,,hati akan menjadi tenang"...dan aku rasakannya...1 cara utk hilangkan ketidaktenteraman di hati,,,sucikan diri,,,berwudhu' & dirikanlah slt snt especially di mlm hari...luahkan pd Dia melalui hati & doa yg ikhls...inshaallah...percayalah,,,Allah xkan sje2 nk uji hmbaNya kcuali utk brikan kt s'suatu hkmh & s'suatu yg lbih baik b'bndg yg sblmnya...aku bersyukur kerana aku dilahirkan dlm Islam..agama yg sgt indah...akhir kalam,,,hny Allah yg paling MEMAHAMI rintih hatiku...

DOA BUAT YANG TERSAYANG...

Bingkisan doa buat yang tersayang.
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ya Allah…
Seandainya telah Engkau catatkan…
dia milikku tercipta buatku…
Satukanlah hatinya dengan hatiku…
Titipkanlah kebahagiaan antara kami…
Agar kemesraan itu abadi…

Ya Allah…
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani…
Seringkanlah kami melayari hidup ini…
Ketepian yang sejahtera dan abadi…
Maka jodohkanlah kami…

Tetapi Ya Allah…
Seandainya telah Engkau takdirkan
dia bukan milikku…
Luputkanlah memori yang menjadi kenangan dari ingatan…
Dan peliharalah kami dari kekecewaan…

Ya Allah ya Tuhan kami yang Maha Mengerti…
Berikanlah kami kekuatan…
Menolak bayangan negatif jauh ke dada langit…
Hilang bersama senja yang merah…
Agar kami sentiasa tenang…
Walaupun tanpa hidup bersama…
ya Allah.......
Ya Rahman yang tercinta…
Pasrahkanlah kami dengan takdir-Mu…

Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untuk kami…
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…
Segala yang terbaik buat hamba-hambaMu ini…..
Ya Allah…
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat…
Dengarlah rintihan dari hambaMu yang dhaif ini…
Jangan Engkau biarkan aku sendirian…
Di dunia ini mahupun di akhirat..
Jangan biarkan diriku daripada terjerumus ke arah kemaksiatan dan kemungkaran…
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau redhai
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah…..

Ameen Ya Rabbal ‘Aalameen….